ALLERT VAN DER HOEVEN
Gorredijk – ,,Laatst vroeg iemand mij: ‘Wat is je doelgroep?’ Dat in hokjes stoppen, dat is zo Nederlands. Ik richt me gewoon op iedereen die een mooie badkamer wil. Koopjesjagers zijn mijn klanten niet”, zegt Diderik van Loef (44). Een maand geleden opende hij zijn nieuwe badkamerspeciaalzaak ’t Waterhuys in Gorredijk.
Van Loef wil vooral adviseur zijn. ,,Ik kom bij de mensen thuis, kijk hoe ze wonen, welke kleuren en stijl ze mooi vinden. Ik kijk naar de gezinssamenstelling: hebben ze vier drukke jongens of alleen een dochtertje? Pas dan kan je echt adviseren.”
Trots toont Van Loef zijn showroom. ,,Ik heb echt alles zelf bedacht, precies zoals ik het voor ogen had. Wanden zwart, plafond zwart, je ziet alleen wat je moet zien.” Tussen het zwart heeft hij allemaal eigen voorbeelden van badkamers gebouwd. Luxe, dat wel, maar niet onbetaalbaar, benadrukt Van Loef. ,,Als er iemand binnenkomt met een klein budget die toch een mooie badkamer wil, dan buig ik achterover om er toch wat van te maken. En komt er een miljonair binnen die een badkamer van een ton wil, dan doe ik daar net zo hard mijn best voor.”
Van Loef heeft binnen zijn zaak een missie. Hij wil aangepaste badkamers maken die ,,niet de bekende gehandicaptenuitstraling hebben, maar mooi, chic en functioneel zijn.” Van Loef toont designsteunen voor bij de wc en douche, douchestoeltjes, doorrijdouchedeurtjes, baden waarin mensen zich met een luchtsysteem kunnen laten zakken en opduwen, toiletten die op en neer kunnen. Ook heeft hij wc’s met ingebouwde bidetfunctie, inclusief föhn. ,,Ideaal voor mensen met incontinentieproblemen of bijvoorbeeld reuma.”
Van Loef is begaan met deze groep. Hij heeft zelf ook nog altijd lichamelijke klachten door een zwaar motorongeluk van ruim twaalf jaar geleden. En hij weet dus hoe moeilijk het kan zijn om de voeten onder de douche te wassen zonder steun. Maar hij benadrukt wel dat hij zich niet alleen op deze groep richt.
Van Loef richt zich op alle mensen die op zoek zijn naar een mooie badkamer. ,,En dat begint bij een goed ontwerp. Dan doet het er nog helemaal niet toe of je een wc-pot van honderd of van duizend euro er inzet. Dat is stap twee.”
Hij heeft de hele showroom zelf ingericht. Thema’s, luxe en minder luxe badkamers wisselen elkaar af, met natuurlijk het voor het ontspannen badkamers kijken onmisbare kinderhoekje. Trends spelen een minder belangrijke rol in de showroom. Van Loef houdt niet van de term trends, als het om badkamers gaat. ,,Ik vind, als geel in de mode is en jij houdt van groen, neem dan groen. Die mode is over twee jaar weer anders en jouw badkamer is er dan nog.” Zó wil Van Loef graag werken, adviseren en meedenken. ,,Mensen die binnenkomen en direct vragen naar hoeveel korting ze krijgen, ben ik gauw klaar mee. Niks, zeg ik dan. Tot ziens.”
Van Loef ziet wel enkele ontwikkelingen in badkamerland die blijvertjes lijken. Steeds grotere tegels aan de wand bijvoorbeeld. Dertig keer zestig centimeter is al heel gebruikelijk en ook de zestig bij 120 centimeter komt eraan. En de vraag naar steeds luxere baden en douchecabines, met stoom en masserende zijstralen neemt nog altijd toe.
Van Loef, zijn leven lang al werkzaam in de badkamers, heeft niets gemerkt van de economisch mindere tijden van de laatste jaren. Mensen bleven komen voor luxe badkamers. Maar dat heeft sterk te maken met de mentaliteit van de verkoper, vindt hij. ,,In mijn vorige werk gaf ik verkooptrainingen. Als ik een verkoper een training aanbood, zei die nog wel eens: ‘Dat moet zeker in mijn vrije tijd?’, en haakte dan af. En het zijn juist die verkopers die de laatste jaren klaagden dat de douchecabines uit de mode raakten.”